Sarah og Jeg sammen med vores Vietnamesiske vejleder Ha |
Sarah og jeg valgte at fremfører Abraham Maslows teori ”behovspyramiden”. Vi ville for det første gerne fremfører denne teori, da medarbejderne i børnehaven ikke kendte til den, og for det andet fordi at vi mener, at det er meget vigtigt man som pædagog i en børnehave ved hvilke behov børn har. Vi endte derfor ud med at fokusere på emnerne motivation, sociale kompetencer og livskvalitet.
Abraham Maslows teori handler om at opfylde menneskets behov, og efterfølgende motivere mennesket i de ting de gør. Da vi arbejder med børn, valgte vi at tage udgangspunkt i børns behov og altså ikke mennesket som helhed. Vi valgte at fokusere på de tre ovennævnte emner, fordi det er vigtigt at børn i børnehavealderen, bliver motiveret til at mestre sociale kompetencer, der er et afgørende led i behovspyramiden, der skal opfyldes før at barnet på længere sigt kan opnå livskvalitet.
Det var et krav at vores workshop skulle indeholde både teori og praksis.
Workshoppens forløb:
Jeg startede med at præsentere vores workshop, og efterfølgende give et kort resume om Abraham Maslow
Sarah præsenterede teorien
Jeg redegjorde for pædagogens rolle
Sarah præsenterede vores aktiviteter
Vi sluttede i fællesskab af med at afsløre vores diskussionsspørgsmål
Efter pausen var det tid til at få gennemgået teorien i praksis, vi havde derfor forberedt nogle lege vi mener der støtter op om teorien i praksis. Alle vores aktiviteter skulle kunne styrke børns sociale kompetencer og motoriske færdigheder.
Vi startede med to opvarmningslege ”Kædestafat” og ”krammefanger” som vi så pænt valgte at kalde den leg, der på dansk kendetegnes som ståtrold.
Vores opvarmningslege valgte vi, fordi at begge lege støtter op om barnets sociale kompetencer, da man i disse lege er nødsaget til at samarbejde og samtidig kommer børnene hinanden tæt ved.
Vi sluttede den praktiske del af med en stafet, der involverede flere forskellige motorisk udfordrende elementer for børn. Ud over at være motorisk udfordrende, er en stafet også en god og motiverende leg, til at få børn til at samarbejde.
Da vores aktiviteter var prøvet af i praksis med hjælp fra alle de fremmødte, valgte vi at afrunde vores workshop med diskussionspørgsmålet: Skal der være forskel på opdragelsen af drenge og piger?
Vores workshop gik over alt forventning og vi var begge meget imponerede, over hvor aktivt alle de fremmødte deltog i både vores aktiviteter og ikke mindst i diskussionspørgsmålet. Inden vi tilfredse kunne takke for den store opbakning, blev vi belønnet med fine blomster og gaver.
Længere nede kan man se billeder fra workshoppen...
Workshop |
En af de fremmødte |
Og v i fik blomster og gaver |
Jeg præsenterer manden bag teorien |
Sarah præsenterer vores teori |
Opvarmningsleg |
Opvarrmningsleg |
Stafet |
Stafet |
stafet |
Alle dem der deltog i vores aktiviteter |
Sækkeløb |
Sækkeløb |
Nogle af børnehavens medarbejdere |
Betinna, Sarah, Sonny og mig |
.
Hej Jeanette
SvarSletRigtigt fint! MEN hvad er svaret på spørgsmålet? Det mangler jeg i høj grad. er der forskel på og skal der være forskel på drenge og pigers opdragelse? Hvilke svar fik I? og hvad tænker du om de begrundelser de gav?
mvh Lars