Obligatoriske
elementer i rejesebloggen. Tidsangivelserne skal overholdes
A: Beskriv dine overvejende tanker inden afrejse
Mine
tanker og overvejelser inden afrejse
Det
jeg aller mest ønsker at få ud af opholdet er... først og
fremmest en god og lærerig praktik. Jeg ønsker ligeledes at få
styrket mit engelsk, og at få udvidet min kulturelle horisont, ikke
mindst i forhold til landets pædagogiske metoder.
De
største faglige udfordringer tror jeg bliver... sprogbarrieren.
Alle der har prøvet at starte i en praktik, ved det kan være en
udfordring at falde hurtigt ind i en institution, og jeg tror
desværre at sprogbarrieren kan gøre denne process længere. Jeg er
ikke så nervøs for mine egne pædagogiske kompetencer, da jeg er
sikker på jeg sagtens kan bidrage med noget nyt i institutionen, og
ligeledes håber jeg at min praktikplads kan lære mig en masse
fagligt nyt.
Den
største personlige udfordring tror jeg bliver...
at undvære min kæreste og manglen på ro. Selvfølgelig kommer jeg
til at savne min familie og mine venner, men da jeg bor sammen med
min kæreste og dermed ser ham hver dag, tror jeg det bliver en
personlig udfordring for mig at skulle undvære ham i min hverdag.
Ligeledes bor jeg som tidligere beskrevet i Korsør, der er en meget
STILLE og ROLIG by, og med den trafik der er i Vietnam har jeg på
fornemmelsen, at uroen og larmen bliver en udfordrende tilvænning
for mig.
Min
største bekymring... er om jeg
falder til i institutionen, for hvis ikke, bliver det et langt halvt
år.
Det
jeg tænker, det betyder at være dansker i udlandet er... at
man bliver mødt med smil. Jeg har læst mig frem til at
Vietnameserne er et meget venligt folkefærd, og det håber jeg
selvfølgelig er rigtigt. Jeg tror at jeg bliver genstand for
nysgerrighed blandt kollegaer, naboer og indbyggerne generelt.
Danmark er et lille land, som det sikkert ikke er alle der kender til
og alene dette vækker de flestes interesse.
Det
jeg kommer mest til at savne bliver nok...
Min familie, min kæreste og ikke mindst jeg og mine veninders faste
tirsdags date. Det bliver mærkeligt at sidde 11.000 km væk, og vide
at livet fortsætter som altid derhjemme, uden at kunne tage del i
det.
Når
jeg kommer hjem, håber jeg at have styrket... og
udvidet min kulturelle horisont. Jeg håber og forventer af mig selv,
at jeg har opnået en bredere forståelse for andre landes skikke,
normer og ikke mindst pædagogiske praksis. Jeg håber at jeg vil
udvikle mig som menneske og kommende pædagog med fokus på mit
livssyn.
B:
Institutionsbeskrivelse. (Efter 4 uger) Præsentation af jeres institution,
herunder: Institutionens lovmæssige tilhørsforhold og samfundsmæssige
betydning. - hvordan ser den ud? Hvor ligger den? giv læseren en beskrivelse
suppler med billeder, - hvilken samfundsmæssig funktion har institutionen -
hvordan er den placeret indenfor det administrative system (hvilket
ministerium, evt. hvilken international organisation, lovgrundlag e. lign., der
beskriver institutionens overordnede formål). - er den privat, hører den til en
organisation, får den tilskud fra staten, ”community” eller hvorfra? - er der
forældrebetaling/brugerbetaling? - Normering?
Institutionsbeskrivelse
Hoa
Thuy Tien kindergarten i Hanoi, Vietnam blev grundlagt tilbage
i 2001. Børnehavens ansatte består af en inspektør, to
viceinspektører og ca. 30 lærere. Alle lærere der er ansat i
børnehaven, har en 3,5 år lang specialiseret uddannelse bag sig.
Denne tages på det nationale college i Hanoi og hedder ”The early
education of childhood”. Som navnet bag deres uddannelse lyder, vil
jeg mene de er pædagoger og ikke lærere, men de er altså uddannet
til at videregive læring hvis man skulle undre sig. Ud over
lærerinderne, består børnehaven af et køkkenpersonale, en
vicevært og en sygeplejerske.
Den vietnamesiske regering har
tilrettelagt et program til børn i børnehavealderen, der hedder
”The ministri of education and training” og dette program skal
lærerinderne selvfølgelig benytte sig af i deres undervisning. Man
kan sige at det er en guideline til offentlige institutioner, med
regler som lærerinderne skal følge. Men så længe lærerinder
lever op til regeringens krav, har de frie hænder til at
tilrettelægge deres undervisning, så det bedst muligt er tilpasset
institutionen og børnene.
For at komme ind i børnehaven, skal
man forbi et college, og en special skole der primært er beregnet
til børn med ADHD og autisme. For enden af den lille vej med de to
andre skoler på venstre side, ligger porten til Hoa thuy tien. Det
første man ser er en meget farverig legeplads, med alt hvad hjertet
begærer for børn og ved siden af denne er der en lille
parkeringsplads, beregnet til når forældrene henter og bringer
børnene på deres scootere.
Børnehaven er i to plan, og i
stueetagen ligger der til højre et stort lærerværelse og længere
henne er klasserne for de yngste børn (3-4 år) i forlængelse med
disse, er der et computerrum, der ligesom alt andet i børnehaven er
indrettet meget børnevenligt, med farver alle vegne. Ligefor ligger
musikrummet, der primært bliver brugt til at spille keyboard og ved
siden af dette, er klasserne med de mellemste børn (4-5 år), her er
3 klasser.
På første etage ligger køkkenet samt
personalerummet, hvor alle ansatte foruden lærerne spiser frokost
sammen. Længere henne af gangen er der et stort rum, der bliver
brugt til engelskundervisning, samt til at de ansatte kan tage en
middagslur i pausen. Til venstre for engelskværelset, ligger klasse
2A jeg er tilknyttet med de ældste børn. Og ved siden af denne,
endnu 3 klasseværelser.
Alle klasseværelser består af et
”stort rum”, hvor der til venstre er et badeværelse bestående
af to små toiletter og håndvaske. Ligeså er der i rummet en trappe
med en hems øverst, hvor de måtter og puder børnene bruger til at
sove på, bliver opbevaret. Grunden til jeg skriver ”stort rum”
er på grund af, at størrelsen på lokalet kun er ca. halvt så
stort som et normalt klasseværelse, og i min klasse er der 36 børn
der skal opholde sig derinde meget af tiden. Som man kan regne ud, er
dette ikke meget plads til så mange børn, men det fungerer
heldigvis fint, hvis man ser bort fra støjniveauet.
Hoa
Thuy Tien er en offentlig institution, dette vil sige
at størstedelen af børnehavens indtægt kommer fra staten, men i
modsætning til hjemme i Danmark betaler børnenes forældre ligeså
et månedligt beløb på 3. millioner vietnamesiske dong. Dette
betyder ligeså at størstedelen af forældrene til børnene i
børnehaven, er lettere velhavende. Man kan sammenligne det med at en
nyuddannet lærerinde for 4,5 millioner vietnamesiske dong månedligt
i løn. Dette siger altså ikke så lidt, om det beløb en familie
skal betale for at få deres barn passet.
I børnehaven er der 450 børn
indskrevet, og ligesom i Danmark er børnene 3 år når de begynder
og ca. 6 år når de skal videre i skole. Der er i alt 12 klasser og
3 klassetrin. Trinnene består af børn i alderen 3-4 år, 4-5 år
5-6 år. Inden at et barn kan starte i skole, skal de have et hvis
antal færdigheder med sig fra børnehaven.
Barnet skal kunne:
- Stave dets eget navn
- Kunne udpege sine egne kropsdele
- Kunne tælle fra 1 til 100
- Kunne udregne aldersvarende matematiske regnestykker
- Have motoriske færdigheder, som F.eks. at kunne holde på en blyant
- Ligeså skal barnet have en hvis portion selvstændighed
Ud over disse færdigheder, gør
børnehaven et stort arbejde for at børnene skal have kendskab til
andre fag. Blandt andet har børnene i løbet af en uge også
Engelsk, Kong fu, Dans og selvfølgelig vietnamesisk på skemaet.
I Hoa thuy tien, bliver der lagt stor
vægt på at børnene skal lege, lære og vokse sammen. Der er af
denne grund hverken mangel på undervisningstid eller legetid for
børnene. Børnenes dag er tilrettelagt ud fra deres behov, og altså
ikke lærerindernes. Dette vil sige at selv om børnene allerede i en
tidlig alder, skal lærer forskellige fag og dets indhold at kende,
er der ligeså massere af legetid.
Alt i alt er Hoa Thuy Tien en dejlig
børnehave at arbejde i, med professionelle ansatte og 450 børn der
trivedes i institutionen.
C: Beskriv
dine læringsmål. (Efter 6 uger) Hvad ønsker du at opnå med din praktik, Hvilke
mål har du sat dig. Hvilken viden vil du få brug for for at nå dine mål? Du
skal udpege relevante CKF’ere fra bekendtgørelsen. - Hvilke faglige holdninger
har du oplevet må bearbejdes for at forstå den pædagogik og det samfund du
færdes i?
- Jeg vil lærer børnene i min klasse en engelsk leg. Legen vil indeholde faglige aspekter fra børnenes tidligere engelsktimer i børnehaven. Ligeså vil jeg senere i min praktik lærer børnene en dansk julesang.
1.
Jeg vil
tilegne mig viden om Hoa thuy tien's institutionelle kultur. Ligeså
vil jeg undersøge hvilke faglige redskaber institutionen benytter.
For at
fuldføre dette mål, vil jeg være nysgerrig, observerende og
opmærksom på de daglige rutiner. Ligeså vil jeg være deltagende
i alle praktiske elementer, da jeg på denne måde vil få mulighed
for at undersøge institutionens faglige redskaber, og dermed
fuldføre mit mål.
2.
Med fokus på
min specialisering (Børn&Unge), vil jeg lærer børnene i min
klasse forskellige engelske sange, der ligeså vil indeholde
motoriske færdigheder.
Jeg vil
fuldføre dette mål, ved at observere børnenes færdigheder, og ud
fra dette tilrettelægge sangene/dansene så de passer til børnenes
niveau. Jeg vil dokumentere hele processen, ved at tage billeder og
anvende videoklips. Efterfølgende vil jeg evaluere på det endelige
resultat.
3.
Jeg vil
forberede en workshop, der omhandler Abraham Maslow's teori om
behovspyramiden, og ligeså anvende materialer fra mit liniefag SKB
om livskvalitet.
Jeg vil lave
denne workshop, for at informere personalet i Hoa thuy tien om, hvor
vigtigt det er for børn at få deres behov dækket, for at kunne
opnå livskvalitet. Med viden fra mit liniefag ”sundhed, krop og
bevægelse” vil jeg kunne gennemføre min workshop, og dermed
fuldføre mit mål.
Jeg
vil lærer børnene dette spil, for at øve deres udtalelse af
engelske ord og ligeså for at forøge deres engelske ordforråd. Jeg
vil lærer børnene en dansk julesang, da jeg mener dette vil være
passende eftersom jeg også vil arbejde i børnehaven i december
måned hvor julen bliver fejret.
D:
Institutionens pædagogik (Efter 10 uger) - hvilken uddannelse har de ansatte i
institutionen - hvilke(n) faggruppe(r) udfører det arbejde, der ville blive
varetaget af pædagoger i Danmark - (hvilke pædagogiske uddannelser findes der i
landet) - hvordan forklarer de aktiviteterne og deres handlinger og relationer
i forhold til børn eller brugere? - er den styret af en “læseplan” eller andre
centrale forordninger - hvilke didaktiske overvejelser gør de ansatte - hvilke
sider af læringen lægges der vægt på - hvilke specielle træk ved pædagogikken
gør indtryk på dig - hvordan ser en typisk dag – uge ud? Hvilke observationer
og overvejelser gør du dig omkring læringsmiljøet. Hvilke tanker gør man sig på
institutionen omkring læringsmiljø.
Hvilke observationer og overvejelser gør du dig omkring læringsmiljøet?
Hvilken
uddannelse har de ansatte i institutionen?
Som
tidligere beskrevet, har Alle læreinder i Hoa Thuy Tien Kindergarten
en bachelor det nationale college i Hanoi. Uddannelsen tager 3,5 år
og kaldes ”the early education of childhood”.
Hvilke(n)
fargruppe(r) udføre det arbejde, der ville blive varetaget af
pædagoger i Danmark?
I
alle klasser er der en head teacher og en almindelig lærerinde. Det
er overlærerinden der har det overordnede ansvar for børnenes
udvikling og trivsel. Lærerne i hvert klasse laver de faglige
forberedelser i sammen, men det er altid overlærerinden der skal
godkende tingene i sidste ende. Den ”almindelige” lærer har
desuden til ansvar at hjælpe børnene med alt det praktiske. Som
f.eks. at hjælpe med at stille borde op, gøre rent og at sørger
for børnene vasker hænder inden hvert måltid.
Hvordan
forklarer de aktiviteterne og deres handlinger og relationer i
forhold til børn ellerbrugere?
I
løbet af en dag i børnehaven, er de aktiviteter der går igen:
Morgengymnastik, morgensamling, legetid, undervisning, middagslur og
selvfølgelig børnenes måltider.
Morgengymnastik:
Dette er blevet en fast del af hverdagen i børnehaven, da
lærerinderne har erfaret at børnene får mere energi til dagens
undervisning. Gymnastikken tager ca. 15 minutter og er et forløb
lærerinder har koordineret i fælleskab til børnene. En gang om
året, skal alle klasser desuden til ”eksamen”, dvs. klasserne
bliver bedømt i hver dygtige de er og efterfølgende bliver der
fundet en vinderklasse.
Morgensamling:
Sørger for at lærerinder kan
tælle op hvilke børn der er til stede, og hvilke børn der er
fraværende. Til morgensamling skal børnene ligeså tælle efter
hinanden, og på denne måde bliver læreinderne bekræftet i hvor
mange børn der er til stede.
Legetid:
Når der er legetid i børnehaven betyder det, at den ene halvdel af
klassen leger og den anden halvdel har undervisning. Da der i min
klasse er 36 børn, er lærerinderne nødsaget til at splitte klassen
op, så de børn der har undervisning bedre kan koncentrere sig. Så
umiddelbart er legetiden et redskab, til at hjælpe de børn der skal
have undervisning. En gang imellem, men ikke på daglig basis, får
alle børnene lov til at lege sammen. Dette bliver gjort for hyggens
skyld.
Undervisning:
I den Vietnam bliver børn
undervist i forskellige fag allerede fra de er tre år. Det er meget
vigtigt i den vietnamesiske kultur, at børn bliver fagligt udfordret
i en tidlig alder, da vietnameserne mener at børnene dermed har
større mulighed for at få sig en god uddannelse på længere sigt.
Det skal siges at undervisningen i en børnehave, hverken er ligeså
ofte/ligeså seriøst som i skolen. Men lærerinderne mener at det er
meget vigtigt at undervise børn inden de kommer i skole, netop for
at forberede dem på ”skolelivet”.
Middagslur:
I Vietnam sover børn til middag, så de kan være længere oppe om
aftenen sammen med deres familier. I Hoa Thuy tien, er det ligeså et
fast ritual for at sørger for børnene bedre kan koncentrere sig
igennem den 9 timer lange dag.
Måltid:
Så børnene får energi til en
lang dag i børnehaven.
Er
den styret af en ”læseplan” eller andre centrale
forordninger?
I
børnehaven vil jeg forstå ”læseplanen” som det ugentlige
skema?
Hvert
uge har børnene, Vietnamesisk, engelsk, kunst, matematik, dans og
kong fu på skemaet. Som sagt bliver en klasse del op i to, for at
give de børn der har undervisning mere ro til at koncentrere sig.
Eftersom hvert times undervisning bliver delt op i 2, har alle børn
ca. 30 minutters undervisning, inden der bliver byttet rundt.
Hvilke
didaktiske overvejelser gør de ansatte?
For
lærerinderne i Hoa Thuy tien, er det vigtigt at være omsorgsfuld
over for børnene, de gør ligeledes et stort arbejde i at lærer
børnene hvad der er rigtigt og hvad der er forkert. Dvs. man slår
f.eks ikke hinanden. Opstår sådan en situation, sørger
lærerinderne for at sætte sig ned og forklare børnene hvorfor. De
skælder ikke ”bare” ud, men sørger rent faktisk for at tage sig
tid til at lytte til børnene.
De
vil så vidt muligt gerne give hvert enkelt barn opmærksomhed og
anerkendelse, men til tider kan dette være svært når der er så
mange børn at sørger for i dagligdagen.
Hvilke
sider af læringen lægges der vægt på?
Der
lægges stor vægt på at det ugentlige skema bliver fulgt grundigt.
Der er ikke meget tid til ”fri leg”. Der bliver leget lidt om
morgenen, efter måltidet inden børnene skal sove og om
eftermiddagen lige inden børnene bliver hentet (dette er de eneste
tidspunkter at børnene har fri leg, ud over når de bliver delt op
til undervisningen). I engelskundervisningen bliver der brugt meget
leg til at lære og det er tydeligt at det virker og at børnenes
koncentration holder længere. I de andre fag, er det den typiske
undervisning hvor man sidder ned ved sit bord og lytter efter.
Desuden er alle de forskellige lærere der underviser børnene,
udefra kommende. Dvs. at de er ikke en fast del af dagligdagen, men
kommer kun når det står på børnenes skema. I Hoa Thuy tien er der
dog tre engelsklærerinder, her i blandt min vejleder Ha.
Hvilke
specielle træk ved pædagogikken gør indtryk på dig?
Det
er hvor meget tid der bliver brugt på undervisning. Jeg kan sagtens
forstå at børn på 5 år lige så langsomt skal forberedes på
skolelivet. Dette er jo også en del af den danske kultur. Men jeg
har svært ved at forstå ide'en i at undervise børn på 3år. Efter
min overbevisning, skal man ikke have en eneste bekymring i verden
når man er tre år. Børn i den alder skal opdrages alment, men at
stille krav til deres faglighed i den alder er for mig underligt.
Hvilke observationer og overvejelser gør du dig omkring læringsmiljøet?
Min
første observation var helt klar det æstetiske miljø. Hvert
klasselokale ligner noget fra en Disney film, med alverdens flotte
farver. Hvert år bliver der afholdt en konkurrence, om hvilken
klasse der er bedst dekoreret. Dog undrede det mig, at det var
lærerne der sørgede for at klassen blev fin, og altså ikke noget
de gjorde i fællesskab med børnene.
At
børnene bliver delt op i hold til undervisningen, syntes jeg er en
meget god ide. Det hjælper ikke kun de børn der bliver undervist
med at øge deres koncentration. Det giver ligeledes de børn der
leger, en halv times pause fra støj og uro. Dog er der stadig larm,
men væsentligt mindre.
Børnene
er utroligt gode til at hjælpe lærerinderne i dagligdagen, f.eks.
ved spisesituationer. De sætter borde op, henter skeer og sørger
for at dele skålene med mad ud til hinanden efter at lærerinder har
fyldt dem op. Når børnene er færdige med at spise, er der altid to
børn, der frivilligt hjælper med at rydde af og gøre rent. Jeg
mener selv det er meget vigtigt at inddrage børnene i de daglige
gøremål, da dette også er en del af den almene opdragelse, og
fordi at en lærer/pædagog ikke er en tjener :-)
E: Indlæg i
bloggen (Efter 12 uger) Indlægget skal indeholde en beskrivelse af din hverdag
således at studerende i Danmark kan få et realistisk indblik i denne. Du må
altså gerne skrive noget om hvorledes livet uden for praktikken ser ud, men der
skal også være beskrivelser fra din institutionshverdag.
Hver uge kommer der et nyt skema i alle klasserne, af denne grund har jeg
kun mulighed for at beskrive en typisk uge for mig, da dagene i
børnehaven varierer alt efter hvordan skemaet er lavet.
Hver dag møder jeg ind kl. 07.45. Fra 07.45-08.00 Hygger vi i klassen med
lidt stille leg, ind til alle børnene er mødt ind. Dette plejer de
gerne at være kl. 08.00. Fra kl. 08.00-08.15 er der morgengymnastik.
Dette er der hvert eneste dag, med mindre det regner så bliver vi
indenfor i klasserne.
Mandag:
Efter morgengymnastik er der fælles optælling/samling fra
08.15-08.30. Efterfølgende har jeg en times engelsk, frem til
kl.09.30 med de børn der kun er 3-4 år. Fra kl. 09.30-10.30 plejer
jeg som regel at være i min egen klasse (A2) Hvor der gerne er fri
leg, frem til frokost der bliver serveret kl. 10.30. Hvert dag bliver
jeg i klassen, og hjælper med børnenes frokost, så kl. 11.15 har
jeg pause frem til 14.15. I pausen starter jeg med at spise frokost,
og efterfølgende er det op til en selv hvad man vil bruge tiden på.
Igen om eftermiddagen om mandagen har jeg engelsk fra kl.
14.30-15.30. Børnene bliver hentet af deres forældre imellem
16.00-17.00. så resten af dagen står på fri leg. Vi leger gerne
med Lego, tegner eller går ud i gården hvis vejret er til det. Kl.
16.45 tager jeg bussen hjem.
Tirsdag:
Starter dagen igen med morgengymnastik osv. Så kl. 08.30 imens den
ene halvdel af klassen har historie, eller et andet fag jeg ikke kan
hjælpe med, går jeg gerne ud i gården sammen med hjælpelærerinden
og leger med børnene i en times tid. Det vil sige alle børn har 30.
min undervisning, og 30. min fri leg. Fra kl. 09.30-10.30 er der igen
fri leg, og efterfølgende skal børnene have frokost. Hvorefter jeg
har pause. Efter pausen har jeg engelsk sammen med min egen klasse og
min vejleder, fra kl. 14.30-15.30. Resten af dagen står på fri leg
hvis ikke lærerinderne har planlagt andet.
Onsdag:
Onsdag er en dag lig med tirsdag. Dvs. om morgenen efter
morgensamling og gymnastik, går jeg i gården og leger med den ene
halvdel af børnene, imens den anden halvdel har stavning på
programmet. Inden frokost er der igen en times fri leg. Efter min
pause har jeg ligesom om tirsdagen engelsk med min egen klasse gg
vejleder frem til kl. 15.30. Resten af dagen frem til kl. 16.45 hvor
jeg går hjem plejer som regel at stå på fri leg, hvis ikke børnene
skal øve til en fremvisning. I Vietnam er der mange mærkedage, og
alle disse bliver fejret i børnehaven med f.eks. en dans som børnene
så fremviser for deres forældre.
Torsdag:
Plejer jeg at kalde min observationsdag. Denne dag har jeg ikke
engelsk, så her plejer jeg at observere når børnene har
undervisning. Dette kan være vietnamesisk, kunst, kong Fu, dans osv.
Ellers ligner torsdagen de andre dagen, med at vi starter med
morgengymnastik, og så undervisning. Nogle gange vælger jeg at gå
ud og lege med de børn der ikke har undervisning, andre dage bliver
jeg i klassen og observere eller hjælper hvor jeg kan.
Jeg
holder normalt fri om fredagen, da jeg arbejder 9 timer
mandag-torsdag, altså 36 timer om ugen. På en normal dag, er jeg
hjemme efter arbejde kl. 17.40. Når jeg er hjemme laver vi aftensmad
i huset, og plejer herefter at se film, lave lektier osv. inden det
igen er sengetid.
F: Om
kulturen. (Efter 16 uger) - hvilke grupper benytter institutionen (er den
f.eks. domineret af eller ligefrem forbeholdt specielle sociale, religiøse,
politiske, etniske grupper - og har det noget betydning)? - hvordan rummes
forskellige kulturtræk i institutionens liv (religion, politiske forhold, mindretal
mv.)? - hvilke højtider og fester holder man, og hvordan gør man det? - hvordan
inddrages forældrene/familierne i institutionens liv? - Hvilken
institutionskultur er der på stedet. Er der diskussioner/refleksioner. Er der
stærk styring fra ledelse. Er der udefra vedtagne retningslinier som er
bestemmende for arbejdet/pædagogikken?
Menneskesyn/udviklingssyn:
Hvilket syn er der på brugerne/børnene – på hvilken måde er det anderledes end
i Danmark? – tænkes der i at mennesket udvikler sig ved at få anvist måde at
agere på – ved at den rette tilrettelæggelse af læring får iboende egenskaber
til at vokse frem – eller at læring skabes og udvikles i relationer? Er
dysfunktioner udtryk for noget der tillægges skyld og skam? – noget man kan
disciplineres ifht – noget der betyder at man har et værdigt behov for
kompensation og hjælp?
I
Hoa thuy tien er langt de fleste af både børnehavens ansatte og
børn buddhister. Dette er dog ikke noget man som studerende ligger
mærke til i hverdagen.
Som
tidligere nævnt er Hoa thuy tien en børnehave for overklassen, da
de fleste af forældrene er bedre stillet end gennemsnittet i
Vietnam. Jeg er blevet fortalt at jeg ville få et kulturchok hvis
jeg besøgte en ”normal” børnehave i Vietnam, da disse afviger
meget fra Hoa thuy tien. Dette kan måske forklares med at alle
lærerinderne i Hoa thuy tien er uddannet og at institutionen
generelt gør meget ud af at lære af de pædagogiske metoder vi b.la
bruger i Danmark. At man i børnehaven er meget åben for andre
kultures måde at arbejde med børn, har helt sikkert en positiv
effekt på det at være studerende i Hoa thuy tien. Institutionen er
meget åben for den studerendes ideer, og vil hellere end gerne prøve
at arbejde ud fra dem. Dette gør at jeg som studerende på mange
områder har haft nemt ved at føle mig velkommen og ikke mindst
hjemme i børnehaven.
Hvis
jeg skal nævne et område hvor jeg som dansker, har kunnet mærke en
meget stor forskel på det at arbejde i Hoa thuy tien, sammenlignet
med en børnehave i Danmark, må det være børnenes forældres
påvirkning i dagligdagen. Med dette menes at eftersom forældrene er
en af børnehavens største indtægtskilder, betyder deres mening
utroligt meget for den måde institutionen arbejder med børnene.
F.eks bestemmer forældrene selv, hvad de mener der er bedst for
deres barn. Hvis man som forældre til et barn, ikke bryder sig om at
barnet skal lære f.eks dans, så et dette okay med børnehavens
ansatte. Som tidligere nævnt skal lærerinderne i børnehaven
arbejde ud de retningslinier den vietnamesiske regering har fremlagt,
men man kan tydeligt mærke at forældrene har det sidste ord, med
hensyn til hvad der er bedst for deres barn.
Mit
indtryk er dog at langt de fleste af børnenes forældre, kan se
vigtigheden i det lærerinderne lærer børnene i dagligdagen. Så
generelt syntes jeg, at forældrene virker meget taknemmelige for
lærerindernes arbejde i Hoa thuy tien.
I
Hoa thuy tien gør man meget ud af at fejre alle højtider, mærkedage
osv.
ind
til videre har jeg oplevet at deltage i:
Børnehavens
åbningsdag: er en meget stor begivenhed for både børn,
forældre og ansatte. Åbningsdagen plejer at blive fejret hele
formiddagen, hvor børnene fremviser mange forskellige danse og
sange. Efterfølgende er der fest med kage/slik i alle klasserne,
hvor forældrene også er meget velkomne.
Womens
day: arbejder lærerinderne på højtryk, for at hjælpe børnene
med at lave gaver til deres mødre. Dette kan f.eks. være et
fotografi af dem selv, hvor børnene maler flotte blomster eller
lign. på. På denne dag er det kun mødre/bedstemødre der er
inviteret, og børnene er altid utroligt stolte når deres mødre
kommer for at fejre denne dag sammen med dem selv og lærerinderne.
Teachers
day: er en dag som især lærerinderne ser frem til, da det er
”deres” dag. Også på denne dag er børnenes forældre
inviteret. De kommer gerne med flotte gaver til lærerinderne, for at
vise deres taknemmelighed for deres arbejde i børnehaven.
I
ugerne op til en mærkedag, lærer lærerinderne børnene
forskellige danse, som de så skal fremvise på selve dagen. Disse
danse involverer tit flotte kjoler/kostumer og makeup. Man gør meget
ud af at tingene skal se præsentabelt ud, for især forældrene men
ikke mindst de højere ansatte i børnehaven. Alle er velkomne på
disse dage, og man kan forvente at langt de fleste af børnenes
forældre dukker op for at videofilme deres børns bedrifter.
Jeg
er blevet fortalt at man som vietnameser sætter større pris på at
ens barn får en uddannelse, frem for at barnet bliver dannet som
individ. Dette er dog langt fra mit indtryk i Hoa Thuy tien.
Lærerinder ligger vægt på at børnene skal være gode ved
hinanden, og at man for alt i verden ikke må slå på andre. Dog
ligger langt de fleste vietnamesere vægt på at deres børn bliver
undervist i en tidlig alder. Mit indtryk er at mange af børnehavens
ansatte, mener at jo tidligere børn bliver undervist i forskellige
ting, jo større er deres chance for at blive dygtige og dermed på
længere sigt få en uddannelse. Lærerinderne arbejder intensivt på
at dygtiggøre børnene i mange forskellige fag. F.eks. lærer
børnene engelsk allerede fra de er 2-3 år gamle, men i Hoa thuy
tien er man godt klar over at børn i den alder har det bedst med at
lærer igennem leg.
Dette
kan også nemt fornemmes når man hører institutionens logo der er:
Play, learn and grow together :-)
Med
hensyn til om dysfunktioner er noget der tillægges skyld/skam, vil
jeg mene at dette ikke er sandt. I børnehaven er der flere børn med
både autisme og ADHD. De børn der har brug for ekstra støtte, har
en hjælpelærerinde i klassen, der er ansat til kun at støtte det
pågældende barn. På nøjagtigt samme måde som vi i Danmark har
støtte pædagoger. Der bliver talt meget åbenlyst om børnenes
behov, både mellem børnehavens ansatte, men også med barnets
forældre. Dog kalder langt de fleste af lærerinder de børn med
diagnoser for f.eks. ”the special boy”. Dette smilte jeg lidt af
da jeg hørte det første gang. Jeg ved nu at det bunder i, at nogle
af lærerinder godt er klar over at det pågældende barn er
anderledes end de andre børn, men at de måske ikke er klar over
hvad det indebærer at have f.eks. autisme. Det er derfor i mange
tilfælde, de lærerinder der bliver ansat som støtte, der har
ansvaret for at finde en løsning til barnets fremtidige læring og
trivsel.
Ved
siden at Hoa thuy tien ligger der en skole, specielt for børn med
autisme og ADHD. Denne samarbejder børnehaven tæt sammen med, i håb
om at kunne tilbyde de børn der har brug for det, den rette støtte.
Både imens de er i børnehaven, men også efterfølgende når de
skal starte i skole.
G: Indlæg i
bloggen om: (Inden hjemrejsen) Hvordan præger din danske baggrund dit
pædagogiske arbejde på stedet? - Fx udfra hvilke problemer, udfordringer og
dilemmaer du har stået i? Hvad har du lært om dig selv? Hvilke kompetencer har
du udviklet? – Hvilke nye og anderledes måde at agere på har du opdaget hos dig
selv? – På hvilken måde ville du være anderledes hvis du ikke havde været i
udlandspraktik? - På hvilken måde har opholdet i udlandet påvirket dig? -
hvorledes reagerer du i fremmede forhold - Er der noget i dit menneskesyn og
barnesyn der evt. har ændret sig - andet
I
forgårs havde jeg min sidste dag i Hoa thuy tien, og jeg må ærligt
indrømme at jeg har set frem til at bestå praktikken og komme
videre på min rejse. Jeg har været utroligt glad for at være i
praktik i Hoa thuy tien, men da jeg havde været i børnehaven i ca.
3 måneder, begyndte rastløsheden at snige sig ind på mig. De
sidste to år, har jeg hjemme i Danmark arbejdet med børn med
handicap, så allerede inden jeg søgte om at komme i udlandspraktik,
vidste jeg hvor min interesse er. Dette har gjort at jeg inden
praktikken var endt, mistede lidt gnisten for at arbejde der.
Da
jeg var halvvejs i praktikken, var det efterhånden ved at blive
”hverdag”. På daværende tidspunkt kendte jeg alle rutinerne og
jeg vidste hvordan min dag ville forløbe når jeg tog hjemmefra om
morgenen. Rutiner er desværre en ting jeg har meget svært ved, når
jeg er på arbejde/i praktik. Jeg elsker følelsen af at komme på
arbejde og IKKE vide hvilke udfordringer dagen kommer til at bringe.
Men da jeg som tidligere har beskrevet her på bloggen, er børnenes
dage skemalagte (på grund af deres undervisning) og dette betød jo
ligeså at mine dage var skemalagte til mindste detalje.
Inden
jeg rejste til Vietnam var jeg meget bekymret over sprogbarrieren.
Jeg var bange for, om denne ville påvirke mine evner til at knytte
relationer med børnene. Dette har dog heldigvis ikke været et
problem, da jeg har erfaret at det talte sprog har en meget lille
betydning, så længe ens kropssprog sender positive signaler.
Men
sprogbarrieren har desværre været en stopklods i så mange andre
sammenhænge. F.eks har jeg aldrig deltaget i et fagligt møde blandt
kollegaerne, eller været medbestemmende i nogen form for
beslutninger. Jeg havde godt lidt på fornemmelsen, inden jeg
startede i praktikken, at dette sikkert ikke ville blive en realitet.
Men jeg havde alligevel håbet jeg ville blive indraget i de faglige
ting, enten på den ene eller den anden måde- i hvert fald så længe
det ikke ville sætte en stopklods for deres faglige ambitioner. Men
resultatet af at man ikke bliver indraget i det faglige arbejde, har
for mig betydet at jeg til tider har følt mig lidt som en
”lege-onkel”, da jeg er blevet så overbeskyttet at jeg til tider kun har
måttet side og lege med børnene.
Dette
er selvfølgelig en luksus som pædagog, men da jeg ikke følte, at
jeg fik lov til at bidrage på lige fod med mine kollegaerne har jeg
desværre tit følt, at jeg ligeså godt kunne være ”overflødig”
i børnehaven.
Men
når alt kommer til alt, er jeg meget glad for at jeg valgte at tage
til Vietnam i praktik. Jeg føler at jeg er vokset som pædagog. Det
er svært at sætte ord på præcis hvor og hvordan man er vokset,
men gennem samtaler med min vejleder miss La Ha, har jeg kunnet mærke
på mig selv, at mine personlige meninger og holdninger har rykket
sig- forhåbentligt til det bedre.
I
Danmark arbejder vi med en del begreber, som jeg er blevet en anelse
mere kritiske overfor, efter jeg har oplevet at arbejde med børn i
en vietnamesisk kultur. Jeg vil ikke nævne begreberne ved navn, da
jeg ikke syntes det vedrører alle jer læsere. Ligeledes kan jeg
mærke på mig selv, at jeg er blevet langt mere overbærende og
tålmodig i arbejdet med børnene. Og det er en ting jeg er
overbevist om, vil kunne mærkes når jeg skal til at arbejde hjemme
i Danmark igen.
Jeg
håber og tror i hvert fald på, at jeg vil tænke positivt når jeg
skal ud og tage hul på mit pædagogiske arbejde hjemme i Danmark. Nu
har jeg oplevet på egen hånd, hvordan det er at være pædagog/lærer
i Vietnam og efter at have fået et indblik i de vietnamesiske
arbejdsforhold, er jeg sikker på at jeg vil sætte stor pris på de
forhold man som dansk pædagog arbejder under.
Som
en afrunding på dette afsnit, vil jeg have lov at sige, at især
børnene i min klasse og min vejleder har gjort stort indtryk på
mig. Efter at have arbejdet med børnene i 5 måneder, kan jeg med
rette sige at jeg sjældent har mødt så søde, kærlige og opdragne
børn før. Jeg har nydt at være sammen med dem hvert eneste dag og
flere af dem, ville jeg ønske at jeg kunne tage med hjem i
kufferten. I forhånd til min vejleder Lai Ha, har hun været en
fantastisk støtte igennem hele forløbet. Hun er nærværende,
forståelig og brænder for sit arbejde, både for børnene- og ligeså for hendes job som vores vejleder.
H: Efter
hjemkomsten. Afrunding af din blog. Skriv en kort opsamling og fx lidt om at
vende hjem samt et venligt farvel til dine læsere.
Nu har jeg været hjemme et par ugers
tid, men da jeg har haft travlt med at besøge venner, familie osv.
endte bloggen desværre i glemmebogen :-)
Nu er det blevet hverdag hjemme i
Danmark igen og lige nu bruger jeg min tid på at skrive opgaver.
Jeg er glad for at være hjemme blandt
alle dem jeg bedst kan lide, men det har været lidt ensomt i
starten. Heldigvis bor jeg ikke alene, men eftersom min kæreste
arbejder hvert dag og jeg har skulle skrive opgave hjemmefra, har
jeg til tider følt mig alene.
Inden jeg rejste til Vietnam elskede
jeg at være alene herhjemme og jeg er da også sikker på jeg snart
vender mig til det igen. Men det føltes som lidt af en omvæltning,
eftersom jeg de sidste 6 måneder, konstant har været sammen med 4
andre mennesker i huset i Hanoi. Jeg ved fra dem jeg boede sammen med
i Hanoi, at de har haft det lidt på samme måde, med at det kan
føltes som en stor omvæltning- især hvis man bor alene her i
Danmark og dermed skal hjem til en tom lejlighed.
Ud over dette har jeg kunnet mærke at
jeg savner hverdagen i Hanoi, dette hænger måske sammen med at jeg
bor i Korsør (som der er en meget lille by). Da jeg først ankom til
Vietnam skulle jeg lige vende mig til, at der var mennesker overalt
omkring en på gaden, noget jeg aldrig har prøvet før. Men som
tiden gik, voksede det på mig og jeg endte med at syntes, at det på
en måde var meget betryggende at man aldrig gik alene rundt i
gaderne. Og efter at have boet i en storby i så lang tid, kan det
godt føltes lidt underligt at komme tilbage til en meget lille og
meget stille by i lille Danmark igen.
Jeg er dog sikker på at dette også
bare kræver lidt tilvænning, for når alt kommer til alt har jeg
altid været meget glad for natur og rolige omgivelser- noget der kan
være en udfordring at finde i Hanoi! :-)
Som en lille afrunding på min blog,
vil jeg opfordre alle der har mulighed for, at tage i udlandspraktik
til at gøre der! Man skal være forberedt på, at hvis man tager til
Hanoi i Vietnam kan man få sig lidt af et kulturchok, så man skal
være klar på at tage imod nye udfordringer med et åbent sind. Men
når det så er sagt, så er Vietnam et fantastisk smukt land og
hovedstaden Hanoi har så meget kulturelt at byde på. Så man kommer
absolut ikke til at kede sig!
Ligeså er jeg blevet utroligt
overrasket over hvor tryg man kan føle sig i så STOR en storby. Men
dette har jeg erfaret, hænger sammen med deres religion og kultur. I
Vietnam passer man på hinanden og ikke mindst udlændinge og dette
betød ligeledes at jeg faldt hurtigt til- på trods af
kulturforskellen.
Jeg fortryder i hvert fald ikke at jeg
tog min praktik i Vietnam. At bo i en anden kultur, er helt klar
noget der skal opleves på egen hånd, før man sådan rigtigt kan
forstå det :-)
Jeg håber i i læsere har nydt at
følge min blog, tak for denne gang.
Jeanette Hersbak
Ingen kommentarer:
Send en kommentar