onsdag den 5. februar 2014

Følelsen af at være hjemme! :-)

Nu har jeg været hjemme et par ugers tid, men da jeg har haft travlt med at besøge venner, familie osv. endte bloggen desværre i glemmebogen :-)
Nu er det blevet hverdag hjemme i Danmark igen og lige nu bruger jeg min tid på at skrive opgaver.

Jeg er glad for at være hjemme blandt alle dem jeg bedst kan lide, men det har været lidt ensomt i starten. Heldigvis bor jeg ikke alene, men eftersom min kæreste arbejder hvert dag og jeg har skullet skrive opgave hjemmefra, har jeg til tider følt mig alene.
Inden jeg rejste til Vietnam elskede jeg at være alene herhjemme og jeg er da også sikker på jeg snart vender mig til det igen. Men det føltes som lidt af en omvæltning, eftersom jeg de sidste 6 måneder, konstant har været sammen med 4 andre mennesker i huset i Hanoi. Jeg ved fra dem jeg boede sammen med i Hanoi, at de har haft det lidt på samme måde, med at det kan føltes som en stor omvæltning- især hvis man bor alene her i Danmark og dermed skal hjem til en tom lejlighed.

Ud over dette har jeg kunnet mærke at jeg savner hverdagen i Hanoi, dette hænger måske sammen med at jeg bor i Korsør (som der er en meget lille by). Da jeg først ankom til Vietnam skulle jeg lige vende mig til, at der var mennesker overalt omkring en på gaden, noget jeg aldrig har prøvet før. Men som tiden gik, voksede det på mig og jeg endte med at syntes, at det på en måde var meget betryggende at man aldrig gik alene rundt i gaderne. Og efter at have boet i en storby i så lang tid, kan det godt føltes lidt underligt at komme tilbage til en meget lille og meget stille by i lille Danmark igen.

Jeg er dog sikker på at dette også bare kræver lidt tilvænning, for når alt kommer til alt har jeg altid været meget glad for natur og rolige omgivelser- noget der kan være en udfordring at finde i Hanoi! :-)

Som en lille afrunding på min blog, vil jeg opfordre alle der har mulighed for, at tage i udlandspraktik til at gøre der! Man skal være forberedt på, at hvis man tager til Hanoi i Vietnam kan man få sig lidt af et kulturchok, så man skal være klar på at tage imod nye udfordringer med et åbent sind. Men når det så er sagt, så er Vietnam et fantastisk smukt land og hovedstaden Hanoi har så meget kulturelt at byde på. Så man kommer absolut ikke til at kede sig!

Ligeså er jeg blevet utroligt overrasket over hvor tryg man kan føle sig i så STOR en storby. Men dette har jeg erfaret, hænger sammen med deres religion og kultur. I Vietnam passer man på hinanden og ikke mindst udlændinge og dette betød ligeledes at jeg faldt hurtigt til- på trods af kulturforskellen.

Jeg fortryder i hvert fald ikke at jeg tog min praktik i Vietnam. At bo i en anden kultur, er helt klar noget der skal opleves på egen hånd, før man sådan rigtigt kan forstå det :-)

Jeg håber i i læsere har nydt at følge min blog, tak for denne gang.

Jeanette Hersbak




Ingen kommentarer:

Send en kommentar